0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

Çevrimdışı Stainless..

  • *****
  • 670
  • Ahmet Teke - 1994
    • Profili Görüntüle
Fark ettim ki aramızda yeni kişiler var. Bu tip konulara ihtiyaç olduğunu düşündüm. Yeni gelen dostlarımıza gösterebileceğimiz bir başlığımız olsun istedim. Dilim döndüğünce anlatmaya çalışacağım, hata yapacağım yerler de olacaktır. Düzeltme yapmanızı, eklemeler yapmanızı istiyorum. Birlikte güzel bir konu oluşturalım. Fazla uzatmadan başlamak istiyorum.




DSLR'da Optik Vizörde Görüntü Oluşumu

Aynalı dediğimiz, genellikle büyük cüsseli olan; halk deyimiyle "profesyonel fotoğraf makinesi" olan aletlerde genel olarak optik vizör kullanılıyor bildiğiniz üzere.


(Fotoğraf alıntıdır.)

Işık lensten içeri girdikten sonra 45 derece açıyla duran aynaya ulaşır. Bu ayna %100(teoride böyle, uygulamada ufak kayıplar olabilir) yansıtıcı olur genellikle(Sony SLT'ler istisna ve farlı durum içerir). 45 derece açıyla yukarıya doğru yansır ışığımız. Işık penta prizma denilen optik alana ulaşır. Optik vizör bakacından baktığımızda gördüğümüz görüntü pentaprizmada oluşan gerçek görüntüdür.



Üstteki fotoğrafta görüldüğü gibi aynalı gövdeler; en önde(lens tarafı) ayna vardır. Arkasında perde(shutter) denilen mekanizma vardır. Onun arkasında ise sensör vardır.

Fotoğraf çekmek için deklanşöre bastığımızda 45 derece açı ile durmakta olan ayna yukarı kalkar. Fotoğraf çekmediğimiz zamanlarda perde kapalıdır. Deklanşöre bastığımızda enstantane(perde hızı) kadar perde açık kalır, ayna yukarıda olduğundan ışık ayna ve perdeyi de geçerek sensöre ulaşır, böylece görüntü kaydedilir. Fotoğraf çekimi bittikten sonra perde kapanır, ayna aşağı iner. Fotoğraf çektiğimiz anda vizörün karanlık olma sebebi aynanın yukarı kalkmasından dolayıdır.

Aynasız makineler daha farklı çalışırlar. Onların isminde olduğu gibi aynaları yoktur. Işık direk sensöre ulaşır. Aynasız makinelerin kötü yanı(kimine göre iyi yanı) optik vizör olmaması. Bazı aynasız aletlerde rangefinder denilen eski tip vizörler bulunuyor. Çoğunda elektronik vizör bulunuyor, bazılarında vizör bulunmuyor, LCD ekran oluyor sadece. Kimisi de hibrit yani karışık vizöre sahipler. Tabi bunlar tercih sebebidir, kişiden kişiye değişir.

Sony SLT serisinde de farklı bir durum var, bu seride ayna vardır ancak bu ayna yarı geçirgendir. Ayna fotoğraf çekildiği zaman hareket etmez, fotoğraf hem vizöre gelir hem de sensöre ulaşır. Ayrıntıya girmek istemiyorum, merak eden SLT yazıp araştırabilir.



Asıl anlatmak istediğim kısım; iso, diyafram ve enstantane terimleri ve bunların fotoğrafa etkisi. Öncesinde üstteki bilgileri de vermek istedim.

Diyafram Nedir?



Fotoğrafta görülen kısma diyafram deniliyor. Lens içerisinde bulunur. Diyafram bıçaklarının sayısı lensten lense değişkenlik gösterir. Ortadaki boşluğa diyafram açıklığı denir. Bu boşluğun büyük ve küçük olması sensöre ulaşan ışık miktarını doğrudan etkiler. Aynı zamanda diyafram alan derinliğine etki eder.



F, diyaframın sembolü olarak kullanılır. F sayısal değeri küçüldükçe diyafram açıklığı artar, değer büyüdükçe diyafram açıklığı azalır.



Alan derinliği ise bu fotoğrafta görüldüğü gibi diyaframa bağlıdır. Diyafram açıklığı arttıkça net alan derinliği azalır. Manuel lenslerde açık diyaframda odaklamak neden zordur? Cevabı alan derinliğinde. Diyafram açık olduğunda net alan azaldığı için netleyebileceğimiz bölge de azalır. Bu bölgeyi tutturmak açık diyaframda zor olduğu için manuel netlemek açık diyaframda zordur...

Alan derinliğine etki eden diğer bir faktör sensör büyüklüğüdür. Sensörün büyük olması çoğu zaman avantajdır(bazı tersi durumlar vardır ama genel olarak avantajlı denir...) Sensör büyüklüğü tablosu;




Enstantane Nedir?


(Fotoğraf alıntıdır.)

Fotoğrafta görülen mekanik sisteme perde denir. İlk kısımda bahsettiğim gibi perdenin fotoğraf çektiğimiz andaki açık kalma süresine enstantane denir. Işığın yetersiz olduğu zamanlarda perdenin açık kalma süresi uzar, bu uzama fotoğrafta titreme olarak bize döner. Bizim bu titreşimi minimize etmemiz lazım. Bunu yapmanın çeşitli yolları var. Bunları bilmek, elinizdeki alet ile en iyi sonuçları almanıza fayda sağlayacaktır. Ki çoğu kişinin en merak ettiği ve zorlandığı kısım da budur, tekrar değineceğim bu konuya.

ISO Nedir?

ISO, olmazsa olmaz, enstantane yetmediğinde imdadımıza koşan; kimi zaman daha garip sonuçlar almamıza yarayan bir terim. Akşam vakitlerinde ve ya ışığın az olduğu zamanlarda perdenin açık kalma süresi çok fazla uzar, bazen saniyeleri bulur. Bu da fotoğraf çekemememize sebep olur. DBu tip durumlarda genelde diyafram en açık haline alınır(fazla ışık girmesi için, ışığa ihtiyacımız var). Fotoğrafın titrememesi için gereken enstantane değerine ulaşana kadar ISO yükseltilir. Mesela 50 mm'de ortalama 1/30-1/50 enstantane gerekir titremeyi önlemek için. 1/10 gibi bir değer verirse eğer makine, ISO'yu yükseltmemiz gerekir. Yoksa fotoğraf titrer 1/10 enstantanede. Lenslerde mm arttıkça titreme daha çok hissedilir fotoğrafta. 200 mm'de fotoğraf çekiliyorsa en az 1/200-1/300 enstantane lazım titreşimsiz bir fotoğraf elde etmek için. Bunların dengesini iyi kurmamız gerekiyor.

Örnek olarak kendi fotoğrafımı verirsem;

1/8, F1.8, ISO1600



Bazen 1/8, 1/15 gibi enstantaneler kullanmak isteniyor kullanıcılar tarafından. Benim de fotoğrafları uyguladığım oldu. İnsanları hareket halinde göstermek isteyebiliyoruz bazen. Hareket hissini vermek isteyebiliyoruz. Örnek;

F3.5, 1/15, ISO200, 18mm

Bu fotoğrafta açı 18 mm yani geniş olduğu için titreme pek fazla hissedilmiyor. 1/15 enstantane sayesinde kişi hareket halinde görünüyor.

Bu da lensteki mm değerlerinin yaklaşık açı değerleri;






Makinelerin M, AV, TV modları

M, yani manuel mod; fotoğrafla ilgilenen herkesin bilmesi gerektiği bir moddur bana göre. Pozlama mevzusu burada devreye giriyor. ISO - diyafram - enstantane üçlüsünü duruma göre belirleyip fotoğrafı çekeriz. M modunda bu üç değeri kullanıcı ayarlar. Makinedeki pozometre dikkate alınır. Genelde sıfırda tutmaya çalışılır fakat her fotoğrafta sıfırda olacak diye bir durum da yok.

AV modu, benim en çok kullandığım moddur. Diyaframı ve ISO'yu kullanıcı ayarlar, makine otomatik ölçüm alır ve enstantaneyi belirler. Diyaframı ayarlarım, ISO en düşükte olur genelde. Işık yermediği zaman ISO'yu yükseltirim. Diyafram öncelikli mod diye de geçer ismi.

TV, enstantane öncelikli mod diye geçer. 1/15 gibi bir değer yapıp hareket hissini aktarmak istediğimiz fotoğraflarda genelde bu moda alırım makineyi. Enstantaneyi belirlerim, ISO'yu da diyaframa göre belirlerim, çekerim...

Bu modlara ve ayarlara alışmak el alışkanlığıyla olur. Zamanla zaten bunlar çok basit olacak sizin için... Asıl iş kompozisyonda, fotoğrafın izleyiciye aktardığı duyguda. Bu konu beni aştığı için girmiyorum...

Ters Işık Nedir?

Makine ile ışık kaynağı arasına giren bir  nesneyi çektiğimizde o nesne silüet olarak görünür, ana hatları belli olur sadece. Bu tip fotoğraflara ters ışık deniliyor. Örnek olarak;



Bu tip fotoğraflar için genelde yüksek enstantane kullanılır. Çünkü ışık kaynağı güçlü olur genelde. Duruma göre değişkenlik gösterebilir tabi ki enstantane...

Ölçüm Modları

Genel ölçüm: Makine karenin geneline bakıp ışığı ölçtükten sonra ona göre ortalama enstantane verir.

Merkez ağırlıklı ölçüm: Makine merkeze çemberi içerisindeki alandaki ışığa göre enstantane verir.

Tek noktadan ölçüm: Direk seçtiğimiz noktadan ölçüm alır makine. Bazı anlarda bunu yapmak daha güzel sonuçlar almamıza yarar. Önce pozlama almak istediğimiz noktaya odak noktasını denk getiririz, sonra AE-L tuşuna basıp enstantaneyi sabitleriz, istersek kadraj değişikliği yapabiliriz. Kadraj değişikliği yapmadan da fotoğraf çekilebilir... Sonuç olarak buna benzer kareler çıkacaktır;(Ben bu fotoğrafta cam yüzeye göre pozlama aldım.)



Aklıma gelenler bunlar oldu... Amatör işi olmuş olabilir, anlatma işinde zayıfımdır. Katkılarınızı bekliyorum. Eksik kısımlar çok var tahminimce, çoğu şeyi basitçe geçtim. Unuttuğum kısımlar da vardır muhtemelen. Neyse artık, bir kişiye faydası olsa benim için kârdır...
|| Olympus OM-D E-M5
|| Olympus 45/1.8
|| Lumix 14/2.5

Sen şehit oğlusun, incitme, yazıktır, atanı;
Verme, dünyaları alsan da, bu cennet vatanı...

*

Çevrimdışı caucassian

  • *****
  • 707
  • Murat-1981
    • Profili Görüntüle
Ynt: Enstantane, ISO ve Diyafram Kavramları ve Genel Teknik Bilgiler
« Yanıtla #1 : Mart 05, 2015, 13:38:39 »
ellerine sağlık Ahmet. bu tarz konularda amatör anlatımların daha faydalı olacağını düşünüyorum.

ekleme olarak diyaframın alan derinliğine etkisi konulu bir video ekliyorum.

http://www.uzmantv.com/alan-derinligini-kontrol-ederken-diyafram-ayari-ne-olmali
Bahane yok, fotoğraf var.
Pentax K3 + Pentax K5 + Samyang8mm f:3,5 + m42 28mm f:2,8 + Pentax smc da 35mm f:2,8 makro limited + Pentax K 55mm f:1.8 + Sigma 70mm f:2,8 makro dg + Pentax smc da* 50-135mm f:2,8 + revuenon 200mm f:3,5 + Sigma 120-400mm f:4,5-5,6 apo dg os hsm + sigma 10-20mm f/4-5.6 ex dc hsm lens + Pentax 16-45mm f:4 + Pentax smc da*300mm f:4

*

Çevrimdışı Dursun

  • ****
  • 377
    • Profili Görüntüle
Ynt: Enstantane, ISO ve Diyafram Kavramları ve Genel Teknik Bilgiler
« Yanıtla #2 : Mart 05, 2015, 16:34:54 »
"Mesela 50 mm'de ortalama 1/30-1/50 enstantane gerekir titremeyi önlemek için. "

bu değer mevcut odak uzaklığının 1,5 katı olursa en garantisi olur, hatta 2 katı. 50mm için 1/75 gibi...daha aşağısı iyi bir nefes ve sağlam bir tutuş yani çok tecrübe ister...

edit: bu arada ellerine sağlık güzel bir konu ve güzel anlatım... ;)

*

Çevrimdışı Stainless..

  • *****
  • 670
  • Ahmet Teke - 1994
    • Profili Görüntüle
Ynt: Enstantane, ISO ve Diyafram Kavramları ve Genel Teknik Bilgiler
« Yanıtla #3 : Mart 05, 2015, 16:37:24 »
"Mesela 50 mm'de ortalama 1/30-1/50 enstantane gerekir titremeyi önlemek için. "

bu değer mevcut odak uzaklığının 1,5 katı olursa en garantisi olur, hatta 2 katı. 50mm için 1/75 gibi...daha aşağısı iyi bir nefes ve sağlam bir tutuş yani çok tecrübe ister...

edit: bu arada ellerine sağlık güzel bir konu ve güzel anlatım... ;)

Benim ellerim "Doğuştan SR'li" o zaman :) Kendime göre yazdım :) Ama yüksek mm'lerde özellikle titreşim 2 katı olursa daha temiz oluyor. 200 mm için 1/400 gibi...
|| Olympus OM-D E-M5
|| Olympus 45/1.8
|| Lumix 14/2.5

Sen şehit oğlusun, incitme, yazıktır, atanı;
Verme, dünyaları alsan da, bu cennet vatanı...

*

Çevrimdışı gökhans

  • ****
  • 496
  • Gökhan SOMUNCU - 1970
    • Profili Görüntüle
Ynt: Enstantane, ISO ve Diyafram Kavramları ve Genel Teknik Bilgiler
« Yanıtla #4 : Mart 05, 2015, 17:21:09 »
Ahmet önce eline sağlık, sonra şu gerekli enstantane olayı hakkında biş şeyler yazmak istiyorum. Tabii ki tutuş nefes yaş kilo doğuştan sr etkiler bu rakamları ama bence mm'yi 1.5 la vs çarpma hesabı çok ezberci bir hesap. Söyle ki, malum manuel lenslerde gövdeyi açınca ilk mm soruyor bize sebebi? Sr 'yi ona göre hareket ettirmek, bu durumda şahsi düşüncem 8mm 'de cekerken de, 200 mm'de çekerken de aynı katsayı çok mantıklı değil, ben 35-70 arası normal sayılabilecek acılarda 1-1.5 diğer aralıklarda ise 2-2.5 gibi bir carpandan yanayım, tabii telelerde gövdeden titreşim engellemenin pek efektif olmadığını da ekleyerek.
Niyet İyi, Akibet İyi

*

Çevrimdışı caucassian

  • *****
  • 707
  • Murat-1981
    • Profili Görüntüle
Ynt: Enstantane, ISO ve Diyafram Kavramları ve Genel Teknik Bilgiler
« Yanıtla #5 : Mart 19, 2015, 01:07:03 »
Diyaframın alan derinliği üzerine etkisi.

Pentax K5 + Pentax smc da 35mm f:2,8 macro limited

Untitled-1 copy by kojege1981, on Flickr
Bahane yok, fotoğraf var.
Pentax K3 + Pentax K5 + Samyang8mm f:3,5 + m42 28mm f:2,8 + Pentax smc da 35mm f:2,8 makro limited + Pentax K 55mm f:1.8 + Sigma 70mm f:2,8 makro dg + Pentax smc da* 50-135mm f:2,8 + revuenon 200mm f:3,5 + Sigma 120-400mm f:4,5-5,6 apo dg os hsm + sigma 10-20mm f/4-5.6 ex dc hsm lens + Pentax 16-45mm f:4 + Pentax smc da*300mm f:4

*

Çevrimdışı Kağan

  • ***
  • 223
  • Kağan AKIN_1998| SONY
    • Profili Görüntüle
Ynt: Enstantane, ISO ve Diyafram Kavramları ve Genel Teknik Bilgiler
« Yanıtla #6 : Mart 19, 2015, 08:53:23 »
Bende bu tip konu açacaktım bugün görmemişim demek ki :D

16-50 PZ

A55 - Tamron 17-50 2.8 - Tamron 70-300 Di LD  Helios 44M-7 58mm f2
Yongnuo YN-560 III - RF-603
Beike BK-777

*

Çevrimdışı Kağan

  • ***
  • 223
  • Kağan AKIN_1998| SONY
    • Profili Görüntüle
Ynt: Enstantane, ISO ve Diyafram Kavramları ve Genel Teknik Bilgiler
« Yanıtla #7 : Mart 22, 2015, 18:21:24 »
Perde Hızı nın fotoğrafa etkisi


16-50 PZ

A55 - Tamron 17-50 2.8 - Tamron 70-300 Di LD  Helios 44M-7 58mm f2
Yongnuo YN-560 III - RF-603
Beike BK-777

*

Çevrimdışı Kağan

  • ***
  • 223
  • Kağan AKIN_1998| SONY
    • Profili Görüntüle
Ynt: Enstantane, ISO ve Diyafram Kavramları ve Genel Teknik Bilgiler
« Yanıtla #8 : Mart 22, 2015, 18:26:29 »
ISO nun fotoğrafa etkisi

« Son Düzenleme: Mart 22, 2015, 18:35:37 Gönderen: Kağan »

16-50 PZ

A55 - Tamron 17-50 2.8 - Tamron 70-300 Di LD  Helios 44M-7 58mm f2
Yongnuo YN-560 III - RF-603
Beike BK-777

*

Çevrimdışı Mremre

  • *****
  • 522
  • M. Emre Uysal - 1986
    • Profili Görüntüle
Ynt: Enstantane, ISO ve Diyafram Kavramları ve Genel Teknik Bilgiler
« Yanıtla #9 : Mart 22, 2015, 21:39:40 »
Ahmet'cim ellerine emeğine sağlık ne güzel anlatmışsın, giriş seviyesindekiler için yol gösterici bir anlatım olmuş. ;)
Murat abi ve Kağan da çok güzel ilaveler yapmış ellerinize sağlık.
Pentax K20D
Olympus Omd EM-5
Samsung Nx Mini & Nx300m